عوارض و پول هايي که پشت سرخاب و سفيداب مخفي مانده است

سرویس زناشوییبه نقل از دکتر من؛ بخش سلامت پوست و مو:

استفاده از لوازم آرايشي چه مضراتي دارد؟ چه کشورهايي در صدر جدول مصرف کنندگان مواد آرايشي هستند؟ کشورهاي پيشرو در صادرات لوازم آرايشي کدامند؟ سهم ايران در بازار جهاني لوازم آرايشي چقدر است؟ دختران ايراني سالانه چقدر براي آرايش خود هزينه مي کنند؟ براي يافتن پاسخ اين سوالات با ما همراه باشيد.

بزرگ ترين توليد کنندگان لوازم آرايش

به گزارش «مشرق» ايالات متحده بزرگ ترين صادرکننده محصولات آرايشي در جهان است.

بر اساس تحقيقاتي که مرکز گلوبال استادي انجام داده است، سهم ايالات متحده در بازار توليد جهاني محصولات آرايشي حدود 38.2 ميليارد يورو بوده است.

نتايج به دست آمده از اين تحقيقات حاکي است سهم ژاپن و چين از بازار محصولات آرايشي به ترتيب 23.7 و 8.2 ميليارد يورو است. در بين کشورهاي اروپايي، کشور آلمان با سهم 11.7 ميليارد يورويي بيشترين سهم را دارد و کشورهاي فرانسه (10.4 ميليارد يورو)، انگليس (10 ميليارد يورو)، ايتاليا (8.8 ميليارد يورو) و اسپانيا (7.4 ميليارد يورو) در رتبه هاي بعدي هستند.

هزينه آرايش دختران ايراني چقدراست؟

هر چند به گواه آمار، ايران از نظر ميزان مصرف لوازم آرايشي در بين کشورهاي جهان رتبه هفتم را دارد اما در خاورميانه بعد از عربستان، بيشترين ميزان مصرف لوازم آرايشي از آن ايراني هاست! کل مصرف لوازم آرايشي در خاورميانه حدود 2.7 ميليارد دلار گزارش شده و 14 ميليون زن ايراني حدود يک سوم اين مبلغ يعني 1.2 ميليارد دلار را پرداخت کرده اند.

اين ارقام نشان دهنده آن است که به طور ميانگين هر زن ايراني در سال 150 دلار و هر زن خاورميانه اي تقريبا 36 دلار لوازم آرايشي مصرف مي کند.

لوازم آرايش؛ سمومي زيبا و خوشبو

مقاله هاي زيادي درباره خطر استفاده از برخي روان سازها در مواد آرايشي منتشر شده است. اين گزارش تنها اشاره اي کوتاه دارد به اين مقوله:

سديم لوريل سولفات (SLS) استفاده شده در اين مواد سبب مشکلات پوستي متعددي مي شود که آماس پوستي شايع ترين آنهاست. از مواد رايجي که در بعضي محصول ها يافت مي شود، مي توان به ماده اي اشاره کرد که به ويژه در محصولات حاوي سورفاکتانت يافت مي شود و از طريق پوست، تنفس و گوارش قابل جذب بوده و گفته مي شود علاوه بر خشکي و التهاب پوست و مخاط ها، درصورت مصرف زياد آثار سرطان زايي نيز دارد. ايزوپروپيل الکل و الکل هاي مشابه که به وفور در اين محصولات يافت مي شود، مي تواند باعث خشکي، التهاب و درماتيت آلرژيک و چروک خوردگي سريع تر پوست شود.

سديم لوريل سولفات و آمونيوم لوريل سولفات که در بسياري از مواد آرايشي و بهداشتي يافت مي شود، در بيشتر مواد شوينده و کف کننده استفاده مي شود. مصرف اين مواد علاوه بر آثار التهابي و آلرژيک بر پوست و چشم، درصورت جذب سيستميک يا خورده شدن به طور اشتباهي مي تواند آثار داخلي متعددي داشته باشد.

پارابن که به عنوان ماده نگه دارنده در لوازم آرايشي مورد استفاده قرار مي گيرد علاوه بر اين که مي تواند سبب خارش و آماس پوستي شود، همچنين مي تواند فعاليت هاي غددي را کمي مختل کند يعني به عبارت ساده تر کار هورمون هاي بدن را مختل مي کند. اين ماده در ريمل، کرم هاي صورت، ضدآفتاب ها، دئودورانت ها و... وجود دارد.

فرمالدئيد که در خيلي از محصول ها ��ثل رژ لب، لاک ناخن و... يافت مي شود، مي تواند باعث التهاب و تحريک پوستي و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومي بدن شود. به ويژه در مورد رژلب که در طول روز چند بار تکرار شده و احتمال دارد با خوردن هر نوع ماده غذايي مقداري از آن نيز مستقيما وارد بدن شود.

اقتصاد کشي به نام قاچاق

طبق اظهارات مقامات ايراني سالانه ۸۰۰ ميليون دلار لوازم آرايشي قاچاق وارد کشور مي شود. در حالي که واردات قانوني کشور ما در لوازم آرايشي بهداشتي به طور متوسط 150 ميليون دلار است. بيشتر اين محصولات از کشورهاي چين، ترکيه، کره و امارات وارد يا قاچاق مي شوند که بيشتر آن ها به صورت غيربهداشتي ساخته شده و چون توان رقابت با ديگر محصولات معتبر در کشور خود را ندارند، سر از کشور ما درآورده اند! اغلب اين محصولات از طريق شبکه هاي ماهواره تبليغ شده و بسياري از مردم که اطلاع کافي ندارند به صورت تلفني و با پيک موتوري به خريد آن ها اقدام مي کنند. حال آن که حداقل مي توان با مصرف لوازم آرايش ايراني از خروج ارز از کشور به اين شکل جلوگيري کرد.

سهم مردان در مصرف لوازم آرايشي

نکته جالب اين گزارش اين است که مصرف لوازم آرايش در ايران صرفا در انحصار زنان نيست. بر اساس تحقيقي که در دانشگاه شهيد بهشتي، انجام شده مردان ايراني مصرف کننده 12 درصد از لوازم آرايش موجود در بازار هستند. به هر حال، استفاده از لوازم آرايشي در ايران ديگر نه سن خاصي دارد و نه قشر خاصي. از سوي ديگر سن مصرف لوازم آرايشي نيز به 15 سال رسيده و اين در حالي است که در کشورهاي توسعه يافته تمايل به آرايش بيشتر در بين زنان مسن ديده مي شود که طراوت و شادابي پوست خود را از دست داده اند!

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه